Renovatieplicht bij aankoop Vlaamse woning vanaf 1 januari 2023

De Vlaamse overheid heeft voorgesteld een renovatieplicht in te voeren voor woningen en appartementen met energielabel E en F die na 1 januari 2023 verkocht worden.

Nieuwe renovatieplicht in Vlaanderen vanaf 1 januari 2023

Wanneer een woning of appartement overgedragen wordt, moet steeds ook een energieprestatiecertificaat bezorgd worden dat het EPC-label vermeldt.

Vanaf 1 januari 2023 zou de nieuwe eigenaar van verkochte woningen of appartementen met EPC-label E of F energiebesparende renovaties moeten uitvoeren om zo binnen de 5 jaar EPC-label D te behalen.

Er moet dus binnen de 5 jaar een nieuw EPC-certificaat afgeleverd worden om aan te tonen dat de doelstellingen bereikt zijn. Voor gebouwen die binnen deze periode gesloopt zouden worden en voor beschermde gebouwen zijn er uitzonderingen voorzien.

De periode van 5 jaar begint vanaf de datum van de authentieke/ notariële akte, de onderhandse overeenkomst heeft hier dus geen invloed op.

Wederverkoop en de toekomst van de renovatieplicht

Bij wederverkoop binnen deze periode van 5 jaar, moet de nieuwe eigenaar binnen de oorspronkelijke termijn EPC-label D halen. Een wederverkoop doet de periode dus niet opnieuw beginnen.

Het plan van de Vlaamse overheid is om woningen en appartementen energiezuiniger te maken in stappen, zijnde de EPC-labels. Zo zal vanaf 1 januari 2028, onder dezelfde voorwaarden, label C gehaald moeten worden, vanaf 1 januari 2035 label B gehaald moeten worden voor eengezinswoningen en C voor appartementen en vanaf 1 januari 2045 zal label A de doelstelling zijn.

Moet u bij verkoop extra informatie voorzien over de renovatieplicht?

Neen, het vermelden van het label of kerngetal van het EPC-certificaat met de unieke code of het adres is al langer verplicht. Van een bijkomende informatieverplichting door de nieuwe renovatieplicht is dus geen sprake.

Het is wel aangewezen om de koper op de hoogte te stellen van de renovatieplicht indien het gaat om EPC-label E of F.

Voor het sluiten van het compromis moet de koper een EPC-certificaat overhandigd krijgen. In de overeenkomst en akte dient de verkoper ook te vermelden dat er een geldig EPC-certificaat bestaat en dat de koper hiervan op de hoogte gesteld is.

Ernstige gevolgen

Een administratieve geldboete van €500 tot €5.000 ligt klaar voor elke verkoper die geen geldig EPC-certificaat aan de koper bezorgt. Als deze de informatieverplichtingen in de advertenties of onderhandse overeenkomsten niet volgt, zal een geldboete van €250 tot €5.000 volgen.

Opgelet! De koper kan mogelijk ook een schadevergoeding of nietigheid van de verkoop aanvragen als deze de informatie over het energielabel niet kreeg voor de verkoop en de woning label E of F heeft.

Voor de koper volgen er natuurlijk sancties als deze de renovatieplicht niet nakomt. Deze houden een administratieve geldboete van €500 tot €200.000 (!) in, waarbij een nieuwe termijn bepaald wordt. De naleving van de renovatieplicht wordt gecontroleerd met behulp van een databank met alle certificaten. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Vlaamse overheid.

Nog vragen over de nieuwe renovatieplicht?

Verhelst Vastgoed helpt u graag verder als u vragen hebt en als u op zoek bent naar een partner om uw vastgoed te verkopen of om vastgoed aan te kopen. Via onderstaande knop kunt u contact met ons opnemen.

NEEM CONTACT OP

Deel dit artikel:
Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. OK